Ministerul Fondurilor Europene (MFE) deschide linii de finanţare pentru investiţii în creşterea gradului de siguranță a traficului, în fluidizarea traficului la punctele de frontieră, respectiv în reducerea impactului asupra mediului. Bugetul este de 106,5 milioane de euro, din care siguranța rutieră are cea mai mare alocare – 85,2 milioane de euro.
Principalul rezultat urmărit prin aceste investiţii din fonduri europene este reducerea numărului deceselor în accidentele rutiere. În 2015, rata de deces a fost de 95 de persoane la un milion de locuitori, aproape dublu faţă de media UE (51.5 decese la un milion de locuitori), potrivit unor statistici ale Comisiei Europene. România se află pe primul loc în UE – la egalitate cu Bulgaria – la capitolul deceselor în trafic (vezi anexă).
În ce priveşte fluidizarea traficului la punctele de frontieră, prin această linie de finanţare se va reduce timpul de staționare, în special al transportatorilor de marfă. Ghidurile pe care Ministerul Fondurilor Europene le lansează pentru proiectele de investiţii în siguranţa rutieră se adresează administratorilor infrastructurii de transport pentru toate modurile, inclusiv prin parteneriate cu alte instituţii publice, autorităţile publice locale, Direcția Rutieră din Inspectoratul General al Poliției Române și Direcția de Poliție Transporturi.
Ghidul ce vizează fluidizarea traficului la punctele de trecere a frontierei se adresează Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Ministerului Transporturilor, Operatorului de infrastructură la punctul de trecere a frontierei desemnat în conformitate cu legislația în vigoare, Direcției Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, respectiv Direcției de Poliție Transporturi sau Poliţiei de Frontieră Române, după caz.
Ghidul şi documentele anexe pot fi consultate pe website-ul ministerului. Cifrele publicate nu includ rezerva de performanță, alocată doar dacă beneficiarii ating indicatorii de performanță agreați cu UE.
Cele 106,5 de milioane de euro fac parte din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020, al doilea program ca mărime din UE. Banii vor fi distribuiți după cum urmează:
- 76,13 milioane euro sunt destinați proiectelor noi de siguranţă a traficului şi securităţii transporturilor pentru toate modurile de transport;
- 21,3 milioane de euro sunt destinați proiectelor de dezvoltare a infrastructurii de acces în punctele de trecere a frontierei/de ieșire din țară şi în vamă.
- 8,47 milioane de euro sunt destinați proiectelor fazate, demarate în cadrul perioadei programatice 2007-2013, nefinalizate și continuate în actualul exercițiu financiar.
Comisia Europeană estimează că 135 000 de persoane au suferit accidente grave pe drumurile din UE. Costul social aferent – reabilitare, asistență medicală, daune materiale etc. – este estimat la cel puțin 100 de miliarde EUR.
Comisia Europeană are ca obiectiv reducerea la jumătate a numărului total de decese în accidente rutiere în Uniunea Europeană până în anul 2020, începând din 2010.